Passer au contenu

/ Département de communication

Je donne

Rechercher

Navigation secondaire

Conférence de Whitney Trettien : The Deep History of Digital Encoding, 30 avril 2024

Mise à jour : cette conférence est reprogrammée à une nouvelle date, à savoir le 30 avril 2024 de 10h30 à 12h au local A-415

Le Département de communication a le plaisir de s’associer au Centre de recherche interuniversitaire sur les humanités numériques (CRIHN) pour l'événement suivant :

Conférence de Whitney Trettien : The Deep History of Digital Encoding

30 avril 2024, de 10h30 à 12h, Salle A-415, Pavillon Marie-Victorin. Gratuit, ouvert à tous·tes.

https://www.crihn.org/nouvelles/2024/03/04/conference-de-whitney-trettien-university-of-pennsylvania/

La conférence aura lieu en anglais, il sera possible de poser des questions en français

The story of how the machines we now call “computers” emerged from government-funded research during World War II is well known. But before the mainframe computer could be built, inventors had to work out something more fundamental: how to encode text in electrical pulses and holes punched onto paper cards. In other words, they had to invent a new symbolic system of communication between humans and machines.

In this talk, I sketch the deep history of encoding text. Beginning with late eighteenth-century experiments in weaving and telegraphy, I trace the origins of binary encoding schemes to nineteenth-century innovations in the printing industry, especially to mechanical typesetting machines and printing techniques for the blind. As this history shows, industrial-era printing technologies, designed for European alphabets, nontrivially shaped early encoding schemes and still underlie digital textuality today.

Whitney Trettien est professeure adjointe d'anglais et de littérature comparée à l'université de Pennsylvanie, où elle enseigne l'histoire du livre et les humanités numériques. Son premier livre est "Cut/Copy/Paste : Fragments from the History of Bookwork" (University of Minnesota Press, 2021), disponible à la fois en version imprimée et en version numérique enrichie sur la plateforme Manifold. Elle travaille actuellement sur l'histoire profonde de l'encodage des textes et sur un projet numérique sur l'impression dans les prisons.